رنگ بلکا و نقاشی بلکا در مرور زمان

طبق آخرین آمار، رنگهایی که در بیشتر کشورهای جهان سوم و در حال توسعه استفاده می شوند، در کشورهای پیشرفته از چرخه استفاده خارج شده اند، زیرا در آنها اکسید سرب که سرطان زایش ثابت شده، در آن به کار رفته است و باعث مضرات بسیار زیادی برای کارکنان کارخانجات رنگ سازی می شود.

 

همچنین برای مصرف کنندگانی که در معرض استنشاق مواد فرار می باشند، مضر است و پس از گذشت حدود ۷۰ سال از تولید رنگ هنوز عیوب فراوانی برای رنگ شیمیایی موجود می باشد. لذا به این دلایل دانش ایرانی بدین فکر افتاد که لااقل برای رنگ آمیزی اماکن و ساختمان ها شالوده ای از تفکر قدیمی که مبتنی بر استفاده مواد طبیعی بود و همچنین خلاقیت مدرنیسم را به عنوان پوششهای سلولزی به بازار ارائه دهد. با در نظر گرفتن تاریخ پیدایش بلکا به عنوان پوشش سلولزی این نتیجه گیری می شود که بلکا صنعتی است که با مرور زمان جایگزین رنگهای ساختمانی می شود و در عین حال زیبایی و سلامت بهداشتی و صرفه جویی منابع نفتی را به ارمغان می آورد.

 

بررسی اقتصادی بودن بلکا؟

امروزه مصالح ساختمانی سنتی، توان پاسخگوئی به نیازهای امروزی بشر را ندارد. نیـازهـای عمومـی صنعت سـاختمـان در سـالهـای اخـیـر، به دلیـل حجـم گسـتـرده اطـلاع رسـانی و دستیابی به ابزارهای ارتباط جمعی نوین مانند اینترنت فزونی یافته و آگاهی از وجود محصولات جدید و کم هزینه، تمایل مصرف کنندگان را به استفاده از اینـگونـه مصـالـح و تـولیـدات مـدرن و شیـک را افـزایـش داده اسـت. در ایـن میـان دسـت اندرکاران صنعت ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده، با آگاهی از این مهم و در نظر گرفتن صرفه اقتصادی و موارد فنی خاص استفاده از این محصولات، رویکرد وسیعی به استفـاده از ایـن نوع محصولات داشته اند.
مبـاحث مهـمی مـانند بهیـنه سازی مصرف انرژی، سبک سازی ساختمان ها، عوامل جوی و زلزله، سرعت اجرای بسیار بالا در بهره برداری هر چه سریعتر از منافع سرمایه گذاری در این صنعت، از جمله مواردی است که طی سالهای اخیر توجه شایانی بدان شده است. در این بین تولید کنندگان مصالح ساختمانی با توجه به مطالب فوق از دقت نظر بالائی در تولید این گونه از محصولات ساختمانی برخوردار بوده و با استفاده از دانش بالای علمی، اقتصادی، مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی، زیبائی شناسی در این راه قدم گذاشته و پیش می روند.

 

 

مواد تشکیل دهنده رنگ بلکا چیست؟

مخلوطی از پنبه سلولز در رشته های الیاف و رزین سلولزی با انواع متنوعی از افزودنیهای تزئینی و آب بسته و ساختار بلکا به نوع طرح نرم، دانه دار و رشته دار می باشد. مردم ژاپن به علت سرمای زیاد منطقه ژاپن برای اولین بار سبوس برنج را بعد از کوبیدن با چسب ترکیب نموده و به صورت لایه‌ای روی درها می‌مالیدند که از آن به عنوان عایقی در برابر سرما استفاده می‌کردند. بعدها این پوشش شکل کامل‌تری گرفت و در اروپا استفاده شد و به جای سبوس و ساقه برنج از مواد دیگری استفاده شد. یعنی ماده اولیه سلولز بود و افزودنی‌های فراوانی به آن اضافه شد که تنوع این محصول را بسیار زیاد نمود و کم‌کم به صورت یک پوشش شناخته شده در آمد که در تمام دنیا کاربرد دارد.

 

 

 

ساختار پوشش های سلولزی – بلکا

این نوع پوشش تشکیل شده از الیاف پنبه ای، رزین های سلولزی، آراینده های معدنی، پیگمنتهای مقاوم، روان کننده ها و سایر افزودنیهایی که به صورت خمیر و با استفاده از ماله های فلکسی گلاس بر روی سطح کار اجرا می شود. این پوشـش دارای خـواص بسیاری بوده و در واقع می توان از آن به عنوان بهتـرین و زیبـاتـریـن جایگزین برای رنگ و کاغذ دیواری نام برد. این نوع محصولات معمولاً به نام پوشش بلکا معرفی می شوند.

چگونه با بلکا جلوه منزل خود را زیباتر کنیم!؟

چگونه با صرف هزینه و زمان کم دیوارهای منزل و یا محل کارمان را زیباتر کنیم؟
زمانی که در میهمانی هستید بلافاصله رنگ دیوارها شما را محو تماشا می کند، رنگ دیوار عالی است! چگونه به چنین نتیجه ای می رسید؟ نمی خواهم صدای اتاق خواب و یا پذیرایی منزلمان به گوش همسایه برسد! چه کار باید بکنم؟
بلکا سریع اجرا می شود و باعث می شود تا شما زمان زیادی را مثل نقاشی از دست ندهید بلکا قابل ترمیم است که باعث می شود شما خودتان اینکار را به راحتی انجام دهید بلکا ترک نمی خورد که باعث می شود دیوارهای شما زیبایی خود را از دست ندهند بلکا قابل شستشو می باشد که باعث می شود شما دیوار خود را با شامپو فرش و بخار شو آن را تمیز کنید بلکا نیاز به زیر سازی ندارد که باعث می شود شما در هر محیطی آنرا اجرا کنید – قابلیت اجرا بر روی کچ خاک، سیمان، کاشی، سرامیک، چوب و انواع رنگ هزینه اجرای آن بسیار ارزانتر از رنگ است شماره هفت بلکا عایق برودتی و حرارتی می باشد که باعث می شود تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنید و یارانه ها را صرف خودتان کنید تا پول گاز و برق!

 

 

 

نحوه اجرای رنگ بلکا بر روی سطوح مختلف

از آنجا که خمیر بلکا توسط آب ایجاد می شود می تواند مواد قابل حل در آب موجود در زیر سازی را حل کند تا جایی که این مواد در طول مدت خشک شدن به درون بلکا نفوذ کرده به ایجاد طبله و تغییر رنگ در پوشش بلکا منجر شود .
سطح آهن سیاه : از آنجا که آهن سیاه به سرعت زنگ می زند اکیدا توصیه می شود قبل از اجرای بلکا سطح آن با رنگ روغنی پوشش داده شود .
آهن گالوانیزه – شیشه – آلومینیوم : در صورتی که سطح این مواد چرب نباشد محدودیتی جهت اجرای بلکا وجود نخواهد داشت البته جهت سهولت در اجرا می توانید خمیر بلکا را کمی سفت تر انتخاب نمایید .
گچ نرمه – گچ سفید – سیمان نرم : گچ نرمه یا گچ سفید مناسبترین سطوح جهت اجرای بلکا بوده و محدودیتی در اجرای این پوشش وجود نخواهد داشت .
چوب و نئوپان : قبل از اجرای بلکا بر روی چوب و نئوپان لازم است ابتدا سطح آنها با تترونیوم رزین آغشته و سپس خشک شود این موضوع در مورد نئوپان که دارای شبکه فشرده ای نیست اهمیت بالاتری خواهد داشت .
سطوح گچ و خاک : تنها مشکل این سطوح خالی بودن دور دربها و پنجره ها و همچنین شمشه گیری نشدن نبش و کنج ها می باشد که برای اجرای پوشش بلکا و رسیدن به بالاترین کیفیت و زیبایی لازم است این نواقص جبران شوند .
کنیتکس آبی ( پلاستیک ) – رولکس : این پوشش ها معمولا چسبندگی مناسبی به سطح زیرین خود ندارند و همچنین حلال آنها آب می باشد لذا با اجرای بلکا بر روی آنها تمام سطح یک جا کنده خواهد شد لذا توصیه می شود قبل از اجرای بلکا حتما سطح این پوشش ها به تترونیوم رزین کاملا آغشته شود و یا در صورت امکان تمامی سطوح سست از روی دیوار کنده شوند .
کنیتکس روغنی – رنگ روغنی : اجرای بلکا بر روی این سطوح در صورتی که دارای پوسیدگی نباشند به سهولت امکان پذیر خواهد بود .
سیمان زبر : تنها مشکل پیش رو در اجرای بلکا بر روی سطوح سیمانی زبر وجود سطح متخلخل و نا تراز آن می باشد که موجب می شود در هر متر مربع مواد اولیه بیشتری مصرف شود.

مزایا نقاشی بلکا:

o    تنوع نامحدود رنگ
o    سرعت اجرای بالا
o    قابلیت اجرا روی سطوح مختلف
o    قابلیت طراحی در اشکال مختلف
o    عایق و جاذب صوت
o    عایق حرارت(کاهش قابل توجه مصرف انرژی) – دوام بالا
o    بدون بو و ایجاد حساسیت
o    مقاوم در برابر ضربه و آتش
o    آنتی استاتیک (عدم جذب گرد و غبار معلق در هوا)
o    پوشاننده ترکها و عیوب زیرکار
o    عدم ترک خوردگی به دلیل پیوستگی بین الیاف
o    ترمیم پذیری آسان
o    قابلیت شستشو طبق دستورالعمل

 

مواد تشکیل دهنده پوشش سلولزی (بلکا – پتینه – رومالین – روپاد)

پوشش سلولزی از الیاف مصنوعی که صرفا برای اینکار تولید شده است، استفاده می گردد این محصول دارای چسب پودری CMC می باشد و زمانی که با آب مخلوط می شود چسب پودری فعال می گردد همچنین این محصول دارای یکسری الیاف های ابریشمی است که به محصول اضافه می شود که از آن به بلکا ابریشمی یاد می شود برخی از مواد از اکلیل و میکا (نوعی سنگ تزئینی) به محصول اضافه می گردد، این محصول کاملا از مواد طبیعی تشکیل شده و هیچ نوع مواد شیمیایی در آن وجود ندارد به همین علت فاقد بو و مواد فرار می باشد و تنها آب به محصول اضافه شده و اجرا می گردد.

بلکا
بلکا